.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سُنّت بسم الله گویی و ناهاردهی در شهر کیاسر در محرم
مُحّرم در شهر کیاسر حال و هوای دیگری دارد، شهری که در تمام شب های طول سال در آن مجلس ابا عبدالله حسین برگزار می گردد.

چهاردانگه:  مُحّرم در شهر کیاسر حال و هوای دیگری دارد، شهری که در تمام شب های طول سال در آن مجلس اباعبدالله حسین  برگزار می گردد. شهری که مردمان آن به تدین و برگزاری مراسم مذهبی در ماه محرم و ماه مبارک رمضان شهره هستند. مهمترین رسم کیاسریها در ماه محرم علاوه بر عزاداریها، برگزاری سفره اطعام چند هزار نفری با سنت مخصوص به خود است، رسم بسم الله گویی، رسم خوردن برنج با دست، رسم آوردن آفتابه لگن برای شستن دست.

 
طبق رسم دیرینه مردم متدین شهر کیاسر، هر روز از دهه اول ماه محرم در یکی از محلات این شهر ناهاردهی عمومی مردانه برگزار میگردد و به گفته پیران و بزرگان این شهر شاید قدمت این مراسم به بیش از ۵۰۰ سال پیش برسد، چرا که هیچ کدام از آبا و اجداد آنها تاریخ شروع این مراسم را در یاد نداشت.
 

برای ناهاردهی هر روز، زمینهای شالیزاری معینی وقف شده که برنج و محصول آن صرف این مراسم میشود ؛ این زمینها از همان ابتدا برای این امر منظور شد. علاوه بر این، نذورات زیادی که توسط عاشقان حسینی به متولیان هر محله داده می شود، کمک خرجی برایشان می گردد. مقدار برنج مصرفی در اول محرم ۹۰۰ کیلو و در عاشورا ۱۲۰۰ کیلو می باشد.

 
شروع کار از اولین ساعات روز قبل از ناهار دهی می باشد. مردان به جمع آوری دیگها و خردکردن هیزم برای آتش می پردازند، چرا که برنج با آتش هیزم پخته میشود و خانمها به پاک کردن و شستن برنج مشغول می شوند. بعد از خواندن نماز مغرب و عشاء، پخت برنج شروع شده و تا ۶ – ۵ ساعت بعد از آن ادامه دارد. گوشت را در دیگ گذاشته و رویش برنج آبکشی را ریخته و غذا به صورت ته چین گوشت تهیه میگردد.

 
مراسم اصلی که ناهار دهی از ساعت ده صبح روزی که منسوب به آن محله هست آغاز شده و تا ۲ بعد از ظهر ادامه دارد. فردی پرچم به دوش به طور نوبتی به همه محله های شهر رفته و «بسم الله بسم الله» گویان مردان شهر را برای صرف ناهار دعوت می کند. هر مرد از هر محله بعد از دعوت به حسینیه محل مورد نظر رفته و کسی قبل از دعوت نشدن محله اش برای صرف غذا به حسینیه نمی رود.

 
بعد از آمدن مهمانها یکی از پیشخدمت ها آفتابه لگن مسی آورده و همه مهمانها دست خود را می شویند سپس پیشخدمتها بشقابهای حاوی خوراک را پیش روی مهمانها نهاده و زمانی که غذا بین همه پخش شد پیشخدمت ارشد بسم الله میگوید و میهمانان شروع به خوردن غذا میکنند و قبل از گفتن بسم الله توسط پیشخدمت کسی شروع به غذا خوردن نمیکند! جالب اینکه طبق رسم دیرینه غذا با دست میل می شود. سقایی کنار سفره می ایستد و هر کسی که آب بخواهد با گفتن یا «عباسِ علی» او را خطاب قرار داده و سقا برایش آب می ریزد.
 

مراسم ناهار خوری با ذکر فاتحه پایان یافته و میهمانان بعد از جمع شدن سفره محل را ترک کرده و پیشخدمتها آماده پذیرایی از دیگر مهمانها می گردند. برای پیران و بزرگان و همچنین نذری دهندگان، پلو نذری به در ب خانه هایشان برده می شود. ( نزدیک به ۵۰۰ ظرف پلو به درب خانه ها برده می شود).

 

photo_2016-10-11_22-19-42img_6615

download-2


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.085 seconds.